دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

مصوبات جدید منتشره در روزنامه رسمی مورخ ۵/2/1383

 
تصویب‌نامه درمورد مجوز وزارت بازرگانی درقبال اخذ کارمزد برای انجام خدمات جاری توزیع کالابرگ مرحله دوازدهم  
شماره2864/ت30417 هـ                                      ...
[اطلاعات بیشتر]

  تصویب‌نامه راجع به حقوق فوق العاده ویژه پرستاران  
شماره2774/ت30397 هـ                                          ...
[اطلاعات بیشتر]

  تصویب‌نامه درخصوص فروش اوراق مشارکت به منظور تسریع در اجرای عملیات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای  
شماره2870/ت30459 هـ                                           ...
[اطلاعات بیشتر]

  تصویب‌نامه درمورد برگزاری «گردهمایی بین المللی روشهای برتر حفاظت از بناهای تاریخی»  
شماره261/ت30437 هـ                                     ...
[اطلاعات بیشتر]

  تصویب‌نامه راجع به تفویض مسئولیت ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای بندهای «الف» و «ر» تبصره(19) قانون بودجه سال1383 کل کشور  

به وزیران عضو ستاد مرکزی مبارزه ...
[اطلاعات بیشتر]
 

 

 

آیین‌نامه نظارت بر نحوه هزینه نمودن اعتبارات دولتی دستگاههای موضوع بند« پ » تبصره (1) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2857/ت30443 هـ                                       ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند «ث» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2872/ت30453 هـ                                           ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند (د)تبصره (5) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2847/ت30460 هـ                                       ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین نامه اجرایی بند «پ» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره1396/ت 30254 هـ                                      ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند« ح » تبصره (7) قانون بودجه سال1383 کل کشور  
شماره2871/ت30448 هـ                                         ...
[اطلاعات بیشتر]
 
آیین‌نامه اجرایی بند (پ) تبصره (20) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2854/ت30458 هـ                                         ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند « ث » تبصره (18) قانون بودجه سال1383 کل کشور  
شماره2868/ت30451 هـ                                         ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند « ب » تبصره (8) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2873/ت30461 هـ                                           ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2859/ت30456 هـ                                            ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 کل کشور  
شماره2853/ت30455هـ                                            ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین نامه اجرایی ماده (4) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم توسعه  

اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ...
[اطلاعات بیشتر]


  آیین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2863/ت30418 هـ                                     ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از تاسیس و اداره مجتمعهای بزرگ و متمرکز قالیبافی  
شماره2841/ت26884 هـ                                           ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی بند « ج » تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور  
شماره2845/ت30454 هـ                                          ...
[اطلاعات بیشتر]

  آیین‌نامه اجرایی جزء (6) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 کل کشور  
شماره2855/ت30457 هـ                                 ...
[اطلاعات بیشتر]
 

اظهارات آقای کاشانی

پاسخی به اظهار نظر آقای سید محمود کاشانی حقوقدان محترم در نوشته منتشره توسط خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

 

بنظر میرسد اظهارات و استدلالات آقای کاشانی  سیاسی است  تا حقوقی چرا که :

1-      بنا به اظهار مشارالیه و نص صریح قانون برنامه و بودجه موضوع ماده 8 که مقرر میدارد :         " دولت باید حداقل شش ماه قبل از پایان هر دوره برنامه لایحه برنامه دوره بعد را جهت تصویب به مجلس تقدیم نماید." توجها به اینکه تاریخ اعتبار برنامه سوم در ‌٢٨/١/١٣٨٤ بپایان میرسد اقدام دولت در تقدیم لایحه نمیتواند منافاتی با ماده مذکور داشته باشد زیرا ذکر کلمات  "حداقل  شش ماه " بیانگر اینست که ، زمان تقدیم لایحه کمتر از شش ماه نباشد و بیشتر از آن مانعی ندارد .

2-      اقدامات مجلس موقوف به دوره نیست بلکه مجلس یک نهاد قانونگذاری بطور مستمر است و در یک زمان طرح و یا لایحه ای تقدیم میشود و تا زمانیکه به تصویب نهائی برسد زمان و مدتی سپری میشود و نمیتوان بیان نمود قانونی دارای اعتبار است که توسط نمایندگان یک دوره خاص بتصویب رسیده و اگر تصویب نهایی لایحه نیمه کاره ای به دوره بعد کشید فاقد اعتبار است .

3-      چه بسیار طرحها و لوایح که هم اکنون به مجلس تقدیم شده و هنوز فرصت طرح اولیه و یا تصویب کلیات آنها فراهم نشده و اگر تصویب نهائی این طرحها و لوایح به دوره بعد کشیده شد آیا تمامی آنها فاقد اعتبار است ؟

4-      ذکر کلمات حداقل 6 ماه در ماده 8 قانون موصوف به این دلیل است که ، هیچگاه کشور بدون برنامه نماند و دولت و مجلس فرصت کافی برای تقدیم لایحه و تصویب آن را داشته باشند .

5-      آقای کاشانی با استدلالی که مطرح کردند تلاش مینمایند این لایحه توسط مجلس ششم بتصویب نرسد و بهانه های مختلفی را برای این منظور بیان میدارند از جمله استعفای نمایندگان ، تقدیم لایحه‌ی برنامه چهارم بصورت زودهنگام و به ناروا و نیز همزمان با لایحه بودجه سال ‌٨٣ به مجلس  ، درگیر بودن نمایندگان مجلس به مسائل و مبارزات انتخاباتی ...

6-       ایشان همچنین بیان نموده  . . . رسیدگی به این برنامه برطبق ماده ‌١٤١ آئین ‌نامه داخلی مجلس الزاما باید در مجلس هفتم انجام شود در حالیکه ماده مورد نظر چنین مقرر میدارد: ماده 141 ـ در ابتدای هر دوره قانون گذاری هیات رییسه صورتی از طرح ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله اداره کل قوانین تهیه می کند و دراختیار نماینده گان می گذارد و صورتی نیز برای دولت ارسال می دارد . هر یک از طرحها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله 25 نفر نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود طبق آیین نامه به کمیسیون های مربوطه ارجاع می شود و کمیسیونها رسیدگی را به ترتیب مندرج در این آیین نامه انجام می دهند . هرگاه شور اول آن طرحها یا لوایح قبلاً خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شورا انجام خواهدشد . در صورت تغییر دولت چنانچه دولت جدید رسماً استرداد لوایحی را اعلام کرده باشد آن لوایح از جریان خارج خواهد شد . حال معلوم نیست بکار بردن لفظ ماده 141  چه ارتباطی به موضوع دارد؟

7-      و درجای دیگر از اظهارات با طرح سوال " دولت و مجلسی که نتوانسته‌اند بودجه سال ‌٨٣ را بر طبق اصل ‌٥٢ قانون اساسی به گونه متوازن تصویب کنند چگونه می‌خواهند برای پنج سال آینده انضباط مالی در کشور برقرار ساخته و منابع مالی دولت، شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی را برای دستیابی به هدف‌های توسعه پیش‌بینی نمایند؟ اساسا ضعف دولت و مجلس را در تصویب اینگونه قوانین متذکر میگردد و اینگونه استدلال نمودن جز با انگیزه سیاسی چیز دیگری نمیتواند باشد در حالیکه همین بودجه سال 83 بتصویب شورای نگهبان قانون اساسی نیز رسیده است .

8-      بهتر بود جناب ایشان پیشنهاد های خود را برای اینکه  ملت ایران  از حق برخورداری از توسعه حقیقی و کشور از داشتن یک برنامه پنج‌ساله سنجیده و اطمینان بخش برخوردار گردند را مطرح مینمودند و به کلی گوئی اکتفا نمیکردند. 

مصوبات جدید منتشره در روزنامه رسمی مورخ 2/2/1383

 

قانون هیات منصفه اعضای هیات منصفه از بین اصناف و گروههای مختلف اجتماعی نظیر روحانیون، اساتید دانشگاه، دانشجویان، پزشکان، مهندسان، کارگران، کشاورزان، نویسندگان، روزنامه نگاران، معلمان، وکلای دادگستری، کارمندان، هنرمندان، پیشه وران و تجار برای مدت چهار سال ...

تصویب نامه راجع به فوق العاده ویژه معلمان

ضوابط اجرایی بودجه سال 1383 کل کشور

رای شماره ۷۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال مصوبات صنایع هفتم تیر اصفهان وابسته به سازمان صنایع دفاع درخصوص تعطیل نمودن ایام عید