دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

بررسی ‎‎قانون‎ تشکیل‎ دادگاههای عمومی و انقلاب‎

 

 دیوان عالی‎‎ کشور پیش‎ نویس‎ اصلاحـی ماده  1۸ قانون‎ تشکیل‎ دادگاههای‎ عمـومـی‎ و انقلاب‎ را بررسی‎ کرد.
به ‎‎‎گزارش‎ واحد مرکزی‎ خبر, رییس‎ قوه قضاییه در نشست‎‎ این‎‎ دیـوان بـر اهـمیـت جـایگـاه‎ شعبه ‎های‎ تشخیص‎ دیوان‎ عالی‎ کشور تاکید کرد و گفت‎: با اصلاح‎ این‎ ماده‎ قانونی‎, مـوانـع‎ فعالیت‎ شعبه ‎های‎ تشخیص‎ برطرف‎ می‎ شود.
آیت‎ الله‎‎‎ هاشمی‎ شاهرودی‎ با اشاره به لزوم‎ احیای‎‎‎ شوراهای حل‎ اختلاف‎ افزود: دستگاه‎های مختلف‎ برای‎ تامین‎ منافع‎ خود, ممنوعیت‎هایی‎ را در قوانین‎‎ ایجاد کرده‎‎ اند بدون اینکـه لزوم‎‎ جـرم بـودن‎‎ و یـا ضـرورت‎‎ مجـازات آن اثبات‎ شده‎ باشد.
تاکنون‎‎ 15 شعبه‎ تشخیص‎ در دیوانعالی‎ کشور برای‎ رسیدگی‎ به‎‎ تجدید نظر فـوق‎العـاده در آرای‎ مراجع‎ قضایی‎ و احراز اختلاف‎ بین‎ شـرع و قانون‎ تشکیل‎ شده‎ و قرار است‎ تعداد آنها به‎‎ 20 شعبه افزایش‎ یابد

آیت‎ الله هاشمی‎ شاهرودی‎ در جمع‎ خبرنگاران‎ افـزود : موارد قانونی‎ برای‎‎ برخورد با پدیـده‎ هـای کودک‎ آزاری‎‎ و همسر آزاری وجـود دارد ولـی‎ کافی‎ و جامع‎ نیست‎ .
وی‎‎ درباره‎‎‎ پـرونـدههـای مـربـوط بـه شکایات‎‎‎ مردمی‎ از شهرداریها و ادارات ثبـت اسناد و املاک‎ افـزود : بیـش‎ از 30 تـا 40 درصد پرونده‎‎ های‎‎ ورودی به دادگـستـریـهـا مربوط به‎‎ این‎ موضوع است‎ که باید با اصـلاح‎ قوانین‎ و دقت‎‎‎ نظر شهرداریها و ادارات ثبت اسناد از تعداد آنها کاسته‎ شود.
رئیس‎ قوه‎‎‎‎ قضـائیـه دربـاره پـرونـده هموفیلیها گفت‎ : تعللی‎‎ در رسیدگی به‎ ایـن‎ پرونده‎‎‎‎ صورت‎ نگرفته و پرونده در مـرحـلـه کارشناسی‎ مجدد است‎.
آیت‎ الله‎ هاشمی‎ شاهرودی‎ بـار دیـگـر شایعات‎ مربوط به‎ تغییر مدیریتهای‎‎ کلیدی و مهم‎ دستگاه‎ قضایی‎ را تکذیب‎ کرد و گـفـت‎ : تاکنون‎‎ در این باره‎‎‎‎ نه تصمیمی‎ گرفته شـده و نه‎‎ حتی‎ فکری‎ شده است‎.
 

هیات عمومی دیوان عدالت اداری امروز به 6 پرونده رسیدگی کرد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری صبح امروز به 6 پرونده‌ی شکایتی ارجاع‌شده به این هیات رسیدگی کرد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیات عمومی دیوان امروز تشکیل جلسه داد و در این جلسه شکایت یک شهروند برای ابطال موادی از آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1344 وزارت دادگستری، موضوع شکایت انجمن صنفی عینک‌سازان و درخواست ابطال بندی از یک بخشنامه و دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شکایت عده‌ای از اپتومتریست‌ها و ابطال قسمت‌هایی از مصوبه کمیسیون هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، همچنین موضوع اعلام تعارض آراء صادره از شعب دوم و چهارم تجدیدنظر، شکایت کانون سردفتران و دفتریاران برای ابطال بندهایی از آیین‌نامه اجرایی قانون زمین‌شهری، شکایت یک شهروند و درخواست ابطال بندی از یکی از مصوبات قائم مقام شورای شهر تهران، طرح نامه رییس کل دیوان در خصوص تصویب‌ اساسنامه سازمان حسابرسی (شرکت مادر تخصصی) مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه از نماینده انجمن صنفی عینک سازان، انجمن علمی اپتومتری ایران، اداره حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور نیز دعوت به عمل آمده بود