دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

بخشنامه‌ی جدبد رییس قوه‌ی قضاییه

در بخشنامه‌ی رییس قوه‌ی قضاییه خطاب به روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور آمده است: «به منظور حسن جریان امور به ویژه در موارد واجد اهمیت توجه روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور را به موارد زیر جلب می‌نمایم:
‌١- بنا بر ماده‌ی ‌١٢ اصلاحی ‌٢٨/٧/١٣٨١ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، چون رییس کل دادگستری هر استان، رییس کل دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری آن استان است، لذا اقتضا دارد که به پرونده‌های مهمه رسیدگی قضایی نموده، شخصا محاکم را با آرایش مناسب تشکیل داده و خبره و اجتهاد قضایی خود را اعمال کرده و تصمیم مقتضی و لازم را اتخاذ نماید.
‌٢- در جاهایی که دادسرا ایجاد می‌شود دادستان‌های عمومی و انقلاب موظفند طبق قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری به پرونده‌های مهم شخصا رسیدگی و کیفرخواست صادر کنند.
‌٣- در محاکم عمومی و دادسراها تا جایی که ممکن است پرونده‌های سبک و یا قابل مختومه شدن با صلح و سازش و داوری به شوراهای حل اختلاف و نهادهای شبه‌قضایی ارجاع داده شود و محاکم و دادسراها به پرونده‌های مهم و غیرقابل صلح و سازش بپردازند.
‌٤- نظر به اهمیت دعاوی دولت و موارد مرتبط با حقوق عامه، پرونده‌های مربوط تحت نظر رییس شعبه اول محاکم و در مورد معذوریت توسط عضو علی‌البدل که واجد اطلاعات لازم و سوابق قضایی بیش از سایرین باشد، رسیدگی شود و با توجه به نوع و اهمیت دعوی حقوقی (موارد ابلاغ در قانون سابق) تا اصلاح قانون، مناسب است دادستان هم در جریان قرار گرفته و بر اساس مقررات، رسیدگی و تصمیم لازم اتخاذ شود.
بر اساس بخشنامه‌ی رییس قوه‌ی قضاییه روسای کل دادگستری استان‌ها و دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، مسوول حسن اجرای این بخشنامه هستند.»
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد