دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

طرح نحوه تشخیص مصلحت نظام

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با عنایت به اینکه بر طبق اصول پنجاه و هشتم (58) و هفتاد و یکم (71) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی بوده و مرجع انحصاری وضع قوانین، مجلس است.
با توجه به اینکه در موارد اختلاف فی‌مابین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، مرجع رفع اختلاف طبق اصل یکصد و دوازدهم (112) قانون اساسی، مجمع تشحیص مصلحت نظام می‌باشد و علی‌الاصول باید جهت حفظ مصلحت، مجمع به نحوی اقدام نماید تا اولا مصلحت فوت نگردد و از سوی دیگر اقدامات مجمع نمی‌تواند منتهی به قانونگذاری گردد و به علاوه با فوت مصلحت، مجلس اختیار طرح و تفسیر قوانین مغایر را دارد.
لذا به منظور شفافیت در شرح وظایف مجمع و نحوه اقدام مجلس در قانونگذاری در موارد مصلحت و جهت تبیین نحوه اعمال اصل یکصد و دوازدهم (112) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، طرح ذیل تقدیم می‌گردد.
شمس‌الدین وهابی ـ علی شکوری‌راد ـ رجبعلی مزروعی ـ علی ظفرزاده ـ غلامحسین تکفلی ـ سیدولی‌ا... توکلی ـ حسن توفیقی ـ فاطمه راکعی ـ فاطمه حقیقت‌جو ـ حمیده عدالت ـ شهربانو امانی ـ اکرم مصوری‌منش ـ جمیله کدیور ـ سیدآقامیری ـ مرتضی خیرآبادی ـ محسن آرمین ـ جعفر افقهی ـ محمد دادفرـ پیمان عاشوری ـ احمد خاص‌احمدی ـ محسن ترکاشوند ـ حمید کهرام ـ جعفر گلباز ـ سیدطاهر موسوی ـ سیدعلی‌اکبر موسوی (خوئینی) ـ محمدرضا سعیدی ـ رضا یوسفیان ـ نورالدین پیرموذن ـ الماسی ـ سیدناصر قوامی ـ جلال جلالی‌زاده ـ علی‌محمد نمازی ـ ذبیح‌ا... صفایی ـ حسین انواری ـ محمود اخوان بازارده.
طرح نحوه تشخیص مصلحت نظام
ماده واحده ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی که مجلس شورای اسلامی علی‌رغم اینکه شورای نگهبان مصوبه‌ای را خلاف شرع و یا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانسته ولی بر اساس ضرورت و مصلحت، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع نموده پس از بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی و نظر شورای نگهبان صرفا در مورد انطباق یا عدم انطباق مصوبه با مصلحت نظام اتخاذ تصمیم نموده و آن را تایید و یا رد می‌نماید.
تبصره 1ـ چنانچه در حین رسیدگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییراتی را لازم بداند به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌دهد.
تبصره 2ـ مجمع مذکور موظف است ظرف مدت پانزده روز از تاریخ وصول، نظر خود را اعلام نماید. در موارد نیاز، مجمع می‌تواند برای یک بار تمدید این مهلت را برای پانزده روز دیگر از مجلس شورای اسلامی درخواست نماید. در غیر این صورت مصوبه قابل اجرا است.
تبصره 3ـ مصوباتی که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید برسد، نظیر سایر قوانین توسط ریاست مجلس شورای اسلامی جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.
تبصره 4ـ مجلس شورای اسلامی در مواردی که لازم بداند می‌تواند مدتی را برای مصلحت تعیین نماید و در خاتمه این مدت اجرای قانون متوقف می‌گردد مگر آنکه مجلس شورای اسلامی اجرای مجدد آن را تصویب نماید.
تبصره 5ـ چنانچه با گذشت زمان، مجلس شورای اسلامی موضوع مصلحت را منتفی شده تشخیص دهد می‌تواند نسبت به وضع قوانین جدید و یا اصلاح آن قوانین که براساس مصلحت به تصویب رسیده‌اند اقدام کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد