دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

دادخواهی

اطلاع رسانی و بررسی آخرین قوانین و مقررات الزام آور حقوقی

فراخوان استراسبورگ نخستین کنگره جهانی الغای مجازات اعدام

ما شهروندان و مخالفان مجازات اعدام، به مناسبت نخستین کنگره جهانی علیه مجازات اعدام که در روزهای 21 تا 23 ژوئن 2001 بوسیله Ensemble contre le peine de mort سازماندهی گردیده است در استراسبورگ گردهم آمده ائیم تا اعلام داریم: مجازات اعدام به معنای چیرگی انتقام بر عدالت است و آن به نخستین حق انسانیت که حق حیات و زندگی است، تجاوز میکند.
هیچگاه مجازات اعدام از ارتکاب جرمی ممانعت نکرده است. این مجازات همواره اقدامی بمثابه شکنجه، نهایت عملی وحشیانه، رفتاری غیر انسانی و اهانت آمیز بشمار میرفته است. جامعه ای که مجازات اعدام را اعمال نماید، نمونه جامعه ای است که مشوق خشونت میباشد. هر جامعه ای که به کرامت و منزلت مردم احترام میگذارد، کوشش میکند که مجازات اعدام الغا شود.
ما با اظهار خوشنودی، متذکر میشویم که روسای مجالس (قانونگزاری اروپا) در 22 ژوئن تصمیم به "اعلام رسمی و جهانی تعلیق اجرای احکام اعدام گرفته اند که تصمیمی در راستای الغای جهانی مجازات اعدام است.
ما خواستار الغای جهانی مجازات اعدام هستیم و به این منظور از شهروندان (جهان) و حکومتها و سازمانهای بین المللی میخواهیم که:
1.حکومتها قوانینی در جهت لغو مجازات اعدام بتصویب رسانند و عهدنامه های بین المللی و منطقه ای لغو مجازات اعدام را امضاء نمایند.
2.کشورهائی که مجازات مرگ را بمورد اجرا میگذارند (شایسته است) که آنرا از قوانین خود حذف نمایند.
3. کشورهائی که حکم مرگ افرادی که در ارتکاب جرم، نوجوان بودند را به مرحله اجرا گذارند (باید به عنوان کشورهای) ناقض فاحش حقوق بین المللی شناخته شوند.
4. افراد مبتلا به بیماریهای روانی نباید به مرگ محکوم شوند.
5. کشورهائی که مجازات اعدام را ممنوع اعلام داشته اند و یا آنرا به مرحله اجرا نمیگذارند، در تحویل دادن مجرمین به کشورهائی که مجازات مرگ را اعمال میکنند، خودداری نمایند. هرچند که این کشورها تضمین کنند که مجرم اعدام نخواهد شد.
6. کشورها موظف به انتشار مرتب و آشکار اطلاعاتی در مورد محکومین به مرگ، شرایط بازداشت شدگان و چگونگی اجرای حکم اعدام میباشند.
 

- ما از (تصمیم) شورای اروپا برای تحقیق و رسیدگی به وضعیت ایالات متحده آمریکا و ژاپن که مجری مجازات اعدام هستند و میخواهند به عنوان ناظر در شورای اروپا حضور داشته باشند، پشتیبانی میکنیم.
- ما از شورای اروپا و اتحادیه اروپا مصرانه میخواهیم که از دولتهای ترکیه، روسیه و ارمنستان بخواهند، بطور قطعی مجازات اعدام را برای تمام جرائم الغا نمایند و در مورد حکم مرگ تخفیف قائل شوند.  سخنان افتتاحیه در کنفرانس جهانی الغای مجازات اعدام)
- ما از اتحادیه اروپا میخواهیم تا رسیدن به الغای مجازات اعدام در چهارچوب روابط بین المللی از پای ننشینند و دست از تلاش برندارند.
- ما بنابر توصیه های عمومی که ذکر گردید، توصیه ویژه ای برای یکایک کشورها در جهت پشتیبانی از الغای مجازات اعدام داریم.
- ما خود را برای بوجود آوردن یک انجمن هماهنگ کننده جهانی که هدفش اعلام روز جهانی الغای مجازات اعدام است، متعهد میدانیم.
- ما از قضات و پزشکان میخواهیم که بر ناسازگاری و عدم مطابقت ارزش شغلی شان با مجازات اعدام، صحه گذارند و در هر جائی (کشوری) که هستند بشدت به مبارزه علیه مجازات اعدام بپردازند.
- ما به سازمانهائی مانند سازمان عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی حقوق بشر و دیگر سازمانها که به جمع آوری امضاء جهت الغای مجازات اعدام پرداخته اند، می پیوندیم و از همه طرفداران الغای مجازات اعدام میخواهیم که به این فراخوان جهانی ملحق شوند.

- ما شهروندان جهان، توقف فوری تمام احکام کسانیکه به مرگ محکوم شده اند و نیز الغای مجازات اعدام را خواستاریم.
در پایان ما از تمام حکومتها میخواهیم که از هر گونه اقدام در جهت تعلیق مجازات اعدام که بوسیله سازمان ملل متحد و به منظور تحقق الغای جهانی مجازات اعدام انجام میگیرد، پشتیبانی نمایند.

22 ژوئن 2001 - استراسبورگ، فرانسه

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد